Osaamisen kehittäminen

Henkilöstön osaamisen kehittäminen ja ylläpito

 

Henkilöstön osaamisen kehittäminen ylläpitää organisaation kilpailukykyä. Henkilöstöllä on oltava oikeanlaista osaamista paitsi nykyisen liiketoiminnan, myös tulevaisuuden haasteiden varalta. Tämä vaatii organisaatiolta aktiivista johtamista ja oikeita työkaluja.

Osaamisen kehittäminen on yksilöllistä

Osaamisen hallinta ja kehittäminen tarkoittaa eri asioita eri yrityksissä ja eri toimialoilla. Siksi sitä onkin syytä tarkastella yrityskohtaisesti. Toisissa yrityksissä toiminta vaatii lakisääteisiä lupia, kun taas toisissa lähtökohtana on puhtaasti liiketoiminnan ja strategian tukeminen. Osaaminen voidaan jakaa organisaation näkökulmasta kolmeen tasoon, joiden rinnalla voidaan puhua henkilön kyvykkyydestä suoriutua tehtävistään:

  1. Osaaminen, jota organisaatio tarvitsee tehtävästä riippumatta
  2. Osaaminen, jota henkilö tarvitsee omassa tehtävässään (tehtäväkohtainen osaamisprofiili)
  3. Osaaminen, joka henkilöllä on, mutta organisaatio ei sitä ainakaan nykyhetkellä tarvitse.

 

 

Esimies auttaa alaista kehittymään

Yhteistä yrityksille on se, että esimiehellä on aina suuri rooli osaamisen kehittämisessä ja hallinnassa. Esimiehen tulee olla tietoinen henkilöstönsä osaamisesta, jotta tietoa voidaan hyödyntää alaisten ohjaamisessa. Toisin sanoen työntekijät voidaan ohjata tekemään sitä työtä, mikä parhaiten vastaa heidän osaamistaan.

Organisaatio on vastuussa siitä, että esimiehellä on tieto organisaation suunnasta ja osaamistarpeesta. Työntekijä itse on vastuussa siitä, että antaa oman osaamisensa organisaation käyttöön. Oleellista on tiedostaa myös sellainen osaaminen, joka ei juuri sillä hetkellä ole organisaatiolle tärkeää.

Miten henkilöstöjärjestelmä auttaa osaamisen hallinnoinnissa?

Osaamista voidaan hallinnoida kirjaamalla järjestelmiin henkilöiden pätevyyksiä, käytyjä kursseja, tutkintoja ja taitoja. Kehitys- ja tavoitekeskustelut ovat perinteisiä tapoja viestiä kehitystarpeista organisaation sisällä.

One-to-One keskusteluja pidetään usein perinteisiä keskusteluja lyhyemmällä aikavälillä. Keskusteluiden lyhyempi aikaväli helpottaa reagointia muuttuvaan toimintaympäristöön ja ohjaa tekemistä jatkuvasti oikeaan suuntaan.

 

Lue, miten Mepco HRM tukee osaamisen kehittämistä

OTA YHTEYTTÄ

Kerro, miten voimme olla avuksi. Jätä yhteystietosi niin palaamme asiaan viimeistään seuraavan arkipäivän aikana. Ota ensimmäinen askel jo tänään, älä odota huomiseen.

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.