Finavian palkkahallinto menee putkeen

Lentoasemien ylläpitäjä ja kehittäjä Finavia on organisoinut palkkahallintonsa toimivalla tavalla: omilla asiantuntijoilla ja nykyaikaisella palkkajärjestelmällä.

Finavian palkkahallinto oli muutoksen edessä, kun konsernin kolmen yhtiön – Finavia Oyj:n, Airpro Oy:n ja RTG Ground Handling Oy:n – palkanlaskentaa haluttiin uudistaa ja yhtenäistää. Oma palkanlaskenta osoittautui selvityksessä ulkoistusta paremmaksi vaihtoehdoksi.

“Liiketoimintamme on monimuotoista ja käytössämme on useita työehtosopimuksia. Vaativissa olosuhteissa omat palkanlaskijat ja moderni ohjelmisto säästävät kustannuksia, vähentävät virheitä ja parantavat henkilöstön palvelua“, palkkahallinnon esimies Virpi Kosonen Finavia Oyj:stä sanoo.

Ratkaisuksi valittiin Mepco HRM. Kaikkien osapuolten kovan työn tuloksena uusi palkkajärjestelmä otettiin onnistuneesti käyttöön marraskuussa 2013. “Haastava projekti sujui hyvin. Jo ensimmäiset palkka-ajot toteutettiin hienosti ilman suurempia ongelmia“, Kosonen kertaa.

Oma palkkahallinto palvelee koko organisaatiota

Finavia-konsernissa on noin 2500 palkansaajaa. Palkkahallinnon palveluksessa on tällä hetkellä esimiehen lisäksi kahdeksan palkanlaskijaa. Palkanlaskijoiden työ on organisoitu kustannuspaikkojen, lähinnä lentoasemien, mukaan. Työntekijät asioivat suoraan palkanlaskijoiden kanssa ja saavat nopeasti henkilökohtaista palvelua.

“Palkanlaskijoiden kannalta on mielenkiintoisempaa hoitaa erilaisia työsuhteita. Ihmisten laaja osaaminen helpottaa myös sijaistamista esimerkiksi sairauspoissaolojen ja lomien yhteydessä“, Kosonen korostaa.

Mepco HRM sisältää koko konsernin palkanlaskennan sekä liittymät henkilötietojärjestelmään, työaikajärjestelmiin, taloushallintoon ja johdon raportointiin.

Yhteistyöllä hyviin tuloksiin

Palkkahallinnon uusi ratkaisu on lisännyt muutosvalmiutta, nopeuttanut toimintaa ja parantanut tuottavuutta. “Kustannustehokkuuden paraneminen näkyy palkkapussin aiempaa matalammassa hinnassa. Myös tiedonsaanti on helpottunut. Tarkastusten tekeminen ja virheiden löytäminen on nyt selvästi vaivattomampaa“, Kosonen arvioi.

Finavian palkkahallinto toimii hyvin – silti kehitystyötä tehdään koko ajan. “Olemme tyytyväisiä ratkaisuun, jota Mepcon osaaminen ja nopea asiakaspalvelu täydentävät. Järjestelmä sisältää paljon mahdollisuuksia, joita pyrimme hyödyntämään jatkossa yhä laajemmin. Suosittelen ratkaisumalliamme mielelläni myös muille yrityksille“, Kosonen toteaa.

Lisätiedot:

Mepco:
Erkki Virolainen, markkinointiasiantuntija, puh. 040 147 7772, lähetä sähköpostia

Finavia:
Virpi Kosonen, palkanlaskennan esimies, puh. 020 708 22 19, lähetä sähköpostia
Mepco Oy:n liiketoiminta jaettiin kahteen ydinalueeseen vuoden 2017 alussa, jolloin se jakaantui kahdeksi uudeksi yritykseksi.  Accountor HR Solutions Oy:n toiminnan ytimessä on työsuhteen elinkaaren kehittäminen, palkka- ja henkilöstöhallinnon tehostaminen sekä johtoa ja esimiehiä palvelevan tiedon tuottaminen.

Työntekijöiden sähköpostiosoitteet ovat nykyään muotoa etunimi.sukunimi@accountorhr.fi

Facebooktwitterlinkedin

 

Finavia Oyj

Finavia Oyj on lentoasemayhtiö, joka mahdollistaa sujuvan lentoliikenteen ja kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle ja maailmalta Suomeen. Finavia ylläpitää ja kehittää 25 lentoasemaa sekä koko maan kattavaa lennonvarmistusjärjestelmää. Finavia tarkastaa matkustajat ja matkatavarat, pitää kiitotiet kesäkelissä, varmistaa turvalliset lentoonlähdöt ja laskeutumiset sekä kouluttaa. Finavian asiakkaita ovat lentomatkustajat, lentoyhtiöt, kotimainen ja globaalisti toimiva elinkeinoelämä sekä sotilasilmailu. Finavia Oyj on valtion kokonaan omistama osakeyhtiö. Yhtiön liikevaihto vuonna 2013 oli noin 353 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on noin 2500 henkilöä. Lisätiedot www.finavia.fi.

OTA YHTEYTTÄ

Kerro, miten voimme olla avuksi. Jätä yhteystietosi niin palaamme asiaan viimeistään seuraavan arkipäivän aikana. Ota ensimmäinen askel jo tänään, älä odota huomiseen.

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.